ثبت درخواست تعمیر لوازم خانگی >
02177207658 02188475670
تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی تک تعمیر
علت سر و صدای یخچال ✔️با راه حل

علت سر و صدای یخچال ✔️با راه حل

امتیاز دهید.

علت سر و صدای یخچال چیست؟

یخچال به عنوان فعال ترین و پرکارترین وسیله آشپزخانه، در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز مشغول به کار است. به طور معمول صدا‌هایی از دستگاه یخچال و فریزر به گوش می‌رسد؛ اما گاهی شدت این سر و صدا‌ها تا حدی است که در تمام خانه شنیده می‌شود و موجب آزار و شکایت است. گرچه در ساید بای ساید‌های جدید دکمه‌ای برای خاموش کردن صدای آن تعبیه شده است؛ اما بی شک نیاز است که علت بعضی صدا‌های یخچالی بررسی و در صورتی که نشان‌دهنده بروز مشکل در قسمتی از یخچال هستند، هر چه سریع‌تر نسبت به عیب‌یابی و تعمیر یخچال اقدام کنید.

علل و عوامل ایجاد سر و صدا در یخچال

حقیقت این است که همان‌قدر که علت صداهای بلند و عجیب و غریب یخچال باید پیگیری شوند، خاموش بودن و بی‌صدا بودن یخچال و فریزر هم جای تعجب است و نیاز به بررسی دارد. در واقع صدای یخچال تا حدودی طبیعی بوده و خبر از کار موتور یا کمپرسور، فن، تهویه و اجزاء مربوط به آن را می دهد. سر و صداهای یخچال و فریزر را به دو دسته صدا‌های مربوط به موتور یخچال و قطعات آن و صدا‌های مربوط به داخل یخچال دسته بندی و بررسی می کنیم.

علت سر و صدای یخچال چیست؟

سر و صدای مربوط به موتور یخچال

قسمتی از نویز‌های بدون وقفه موتور یخچال، می‌‌تواند عادی قلمداد شود. برخی از موتورهای یخچال‌های جدید به خاطر اینکه عملکرد بیشتری برای بازدهی داشته باشند، مدت زمان طولانی تری کار می‌کنند. به همین علت معمولاً صدای ممتد سوت از موتور آن‌ها شنیده می‌شود. به طور کلی موتور یخچال نباید بدون وقفه کار کند و هر یک ساعت نیاز به آف شدن دارد. در غیر این صورت امکان دارد موتور سوت بکشد. قسمتی از سر و صدای یخچال هنگام  خاموش شدن خودکار موتور طبیعی است. زمانی که دمای یخچال به اندازه مشخصی برسد، ترموستات دستور آف کردن موتور را به شکل اتومات می‌دهد. عامل مهم در ایجاد صدای موتور در زمان خاموش شدن، یخچال ضعیف شدن موتور آن است. همچنین امکان دارد که یخچال شما نیاز به شارژ گاز دارد و صداهای موتور مربوط به شارژ گاز آن بشود. به طور معمول سیستم یخچال فریزر بنابر نوع دستگاه ممکن است در طول شبانه روز یک یا دو بار فعال گردد و صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن طبیعی است

پیشنهاد میکنیم این مقاله هم مشاهده کنید: دمای مناسب یخچال

سر و صداهای مربوط به فن یخچال

صداهای خرخر یا ضربه زدن از یخچال مربوط به خرابی یکی از دو فن یخچال خواهد بود. فن کندانسور در قسمت پایین یخچال و فن اواپراتور در محفظه فریزر قرار دارد. بروز مشکل در موتور یا پروانه‌های این دو فن می‌تواند علت سر و صدای یخچال باشد. در هر صورت بهتر این است که ابتدا علت صدا دادن یخچال را مشخص کنید و سپس برای بررسی بیشتر برق دستگاه را قطع نمایید.

سر و صدای داخل یخچال

علت بعضی از سر و صدا‌های یخچال مثل صدای ویبره و لرزش یک مسئله ساده مثل گذاشتن وسایلی در قسمت روی یخچال یا مربوط به آهنربا‌هایی می‌شود‌ که به بدنه چسبانده شده است. این مشکل با اندکی جابجا کردن وسایل داخل یخچال یا برداشتن وسایل بالای آن حل می شود. قطعاتی مانند فن‌ها، رله و کمپرسور ای که وظیفه تولید سرما را به عهده دارند، گاهی به علت کم شدن دمای یخچال دچار بخار گرفتگی می‌شوند. بخار روی لوله‌ها تبدیل به برفک و سپس با یخ زدایی تبدیل به آب می شوند. صدای شر شر یا چکه کردن آب در داخل یخچال مربوط به این قضیه است. در صورت غیرطبیعی بودن و بیش از حد بودن چکه کردن آب و صدای شر‌شر آب، باید نشتی لوله‌های ورودی آب سرد کن یا لوله‌های بخش تخلیه بررسی شود.

علت سر و صدای یخچال فریزر بعد از نصب

گاهی اوقات بعد از جابجایی و نصب دستگاه در محل جدید صدای قل قل از داخل یخچال خود می شنوید. این امکان وجود دارد که هنگام نصب دستگاه یا جابجایی، روغنی که داخل کمپرسور وجود دارد به لوله‌های اپراتور یا فن کندانسور منتقل شده و صدایی مانند جوشیدن ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل تکنسین تعمیرات، گاز دستگاه را به شکل کامل خارج می‌کند و پس از تمیز کردن کلیه لوله‌ها از وجود روغن، شارژ مجدد گاز و تعویض روغن را انجام می‌دهد. صدای قل قل از درب یخچال فریزر و ساید بعد از بسته شدن در یخچال، طبیعی است و تا چند ثانیه بعد از بستن درب، تمام می‌شود. این صدا به دلیل خارج شدن آب باقی‌مانده در لوله تخلیه ایجاد می شود. دفرمه شدن کویل‌های اپراتور و کندانسور از محل قرارگیری خود علاوه‌بر تق تق صدای شکستن قولنج را در بازه های زمانی کوتاه تر خواهند داد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله هم مشاهده کنید: علت بوی بد یخچال چیست؟

نحوه رفع سر و صدای یخچال

برای رفع سر و صدای یخچال ابتدا باید دلیل ایجاد شدن سر و صدای یخچال را بررسی کنید تا منبع صدا را بشناسید. بعضی از مشکلات مربوط به سر و صدا های یخچالی نیاز به اندکی جابجایی و بررسی یا تمیز کاری داخل یخچال یا قطعات را دارند؛ اما اگر مشکل مربوط به قطعات فنی و مشکلات مهم تر باشد نیاز به کمک گرفتن از تکنسین تعمیرات یخچال خواهید داشت. رفع برخی از سر و صدا های یخچالی ساده و آسان و رفع بعضی دیگر پیچیده تر است. چیدمان صحیح مواد غذایی و ظروف، از بین بردن گرد و غبار آلودگی باقیمانده موتور فن کندانسور و اواپراتور عملکرد دستگاه را نرم و بی‌صدا می‌کند.

راه حل سر و صدای یخچال

سر و صدای طبیعی یخچال

حساسیت بیش از حد نسبت به سر و صدا‌های یخچال گاهی برای ما آزار دهنده است. باید توجه داشته باشید که برخی صداهای یخچال مربوط به فرآیند طبیعی کار دستگاه و سیستم آن می‌شود. در واقع همان‌قدر که سر و صدای بیش از حد یخچال آزاردهنده است، وقتی که یخچال شما بدون صدا کار می کند باید به سالم بودن آن شک کنید. صداهای ترک خوردن مانند شکستن قولنج و کلیک در یخچال صداهای نرمالی هستند که به دلیل انبساط و انقباض قطعات پلاستیکی ایجاد می شوند. با سازگار شدن یخچال و فریزر با درجه حرارت و رطوبت در محیط خانه این صداها در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *