ثبت درخواست تعمیر لوازم خانگی >
02177207658 02188475670
تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی تک تعمیر
نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی با جزئیات

نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی با جزئیات

امتیاز دهید.

ماشین ظرفشویی اتوماتیک هنگام تمیزکردن ظرف‌ها، دائماً با آب گرم و مادۀ شوینده تماس پیدا می‌کند؛ بنابراین، اکثر افراد تصور می‌کنند که لازم نیست آن را مانند سایر لوازم خانگی تمیز کنند. اما اینطور نیست!
پس از مدتی، خرده‌های غذا و سایر کثیفی‌های به‌جامانده از ظروف، در ماشین ظرفشویی شما رسوب خواهد کرد. اگر این آلودگی‌ها را تمیز نکنید، عملکرد ماشین شما به مشکل می‌خورد؛ حتی شاید به جایی برسد که پس از یک چرخۀ کامل شست‌شو، ظرف‌ها را آن‌طور که باید، تمیز نکند.
ادامه‌پیداکردن این شرایط، طول عمر دستگاه شما را کم می‌کند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، لازم است که هرچندوقت، ماشین ظرفشویی خود را به‌طور کامل جرم‌گیری کنید.

چگونه ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

پیش از هرچیز، باید با نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی آشنایی داشته باشید. برای انجام این‌کار، باید از سطح شروع کنید و جوری پیش بروید تا کم‌کم تمامی قطعات دستگاه را به‌خوبی تمیز کرده باشید.

۱) پاک‌کردن قفسه و روی صافی:

برای تمیزکردن ماشین ظرفشویی، ابتدا قفسه را بیرون بکشید و صافی قسمت پایین را بررسی کنید. خرده‌ریزه‌های مواد غذایی را از این قسمت پاک کرده و سپس با استفاده از یک برس نرم آغشته به سرکه، سطح قفسه را تمیز کنید.

۲) تمیزکردن زیر صافی:

با برداشتن صافی ماشین ظرفشویی، می‌توانید قسمت تخلیۀ پایین دستگاه (که معمولاً بیشتر از بقیۀ قسمت‌ها کثیف می‌شود) را به‌راحتی جرم‌گیری کنید.

۳) تمیزکردن بازوهای اسپری:

برای تمیزکردن بازوهای اسپری ماشین ظرفشویی خود، بهتر است که هر دو قفسۀ بالایی و پایینی دستگاه را بردارید تا دسترسی بهتری به بازوها داشته باشید. هر بازوی اسپری، منافذ کوچکی دارد که آب را در ماشین ظرفشویی پخش می‌کند. احتمال زیادی دارد که مواد معدنی کنده‌شده از ظروف یا خرده‌های غذا، این منافذ را مسدود کنند و جلوی جریان آب را بگیرند. برای بازکردن منافذ بازوهای اسپری، می‌توانید از یک اسکاچ معمولی استفاده کنید.

۴) تمیز کردن جای ظرف‌ها و مواد شوینده:

برای پاک‌کردن قسمت نگهدارندۀ ظرف‌ها، از یک مسواک قدیمی استفاده کنید. به علاوه، از تمیزکردن مخزن مواد شویندۀ دستگاه نیز غافل نشوید!

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

۵) تمیزکردن واشرهای لاستیکی:

یک اسفنج تمیز را به سرکۀ سفید آغشته کرده و درزگیرهای لاستیکی اطراف دهانۀ داخلی  دستگاه و لبه‌های در آن را پاک کنید.

۶) چرخه شست‌و‌شو با سرکه:

برای جرمگیری ماشین ظرفشویی می‌توانید یک ظرف بدون شیشه‌ای یا پلاستیکی را با یک فنجان سرکۀ سفید مقطر پر کنید، آن را روی قفسۀ بالایی دستگاه قرار دهید و چرخۀ شست‌وشو را آغاز کنید (لازم نیست که چرخۀ خشک‌کردن را هم فعال کنید).

۷) شست‌وشو با جوش شیرین:

استفاده از سرکه برای تمیزکردن ماشین ظرفشویی، به ازبین‌بردن چربی‌های دستگاه کمک می‌کند. برای رفع بوی نامطبوع آن، یک فنجان جوش شیرین را کف ماشین ظرفشویی بپاشید و سپس یک چرخۀ کوتاه شست‌وشو با آب داغ را اجرا کنید. بعد از تمام‌شدن چرخه، لازم نیست که چرخۀ خشک‌کردن را اجرا کنید و تنها کافی است که با بازکردن در ماشین ظرفشویی، اجازه دهید که فضای داخل دستگاه کاملاً خشک شود.

هشدار خیلی مهم! هرگز از سرکه و جوش شیرین، به‌صورت همزمان و در یک چرخۀ شست‌وشو استفاده نکنید.

نحوه استفاده از جرم گیر ماشین ظرفشویی

با ۲ روش، می‎‌توانید ماشین ظرفشویی خود را جرمگیری کنید:

قرص جرمگیر ماشین ظرفشویی

قرص‌های جرم‌گیر دارای ترکیباتی هستند که با اضافه شدن به آب، باعث جمع‌آوری و شستن اثرات باقی‌مانده از غذاها می‌شوند. همچنین بعضی از آنزیم‌های این محصولات برای تجزیۀ نشاسته، پروتئین و چربی مناسب هستند.

برای استفاده از این قرص‌ها، کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با دست خشک قرص را بردارید و در محفظۀ شوینده قرار دهید (ظرف قرص‌ها را محکم ببندید و در مکانی دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید)؛
  2. ماشین ظرفشویی را روی حالت حساس یا اتوماتیک بگذارید و آن را روشن کنید.

با تمام‌شدن چرخۀ شست‌وشو، ماشین ظرفشویی شما کاملاً جرم‌گیری می‌شود.

پودر جرمگیر ماشین ظرفشویی

برای جرمگیری ماشین ظرفشویی، می‌توانید از پودرهای مخصوص جرم‌گیری نیز استفاده کنید:

۱. از خالی بودن ماشین ظرف‌شویی مطمئن شوید و همۀ ظرف‌ها را از آن خارج کنید؛

۲. مقداری از پودر جرم‌گیر را در جای قرص بریزید (مواظب باشید که آن را کف دستگاه نپاشید)؛

۳. در ماشین را ببندید و چرخۀ شست‌و‌شو را در حالت اتوماتیک را آغاز کنید.

بهترین جرم گیر ماشین ظرفشویی چیست؟

برای جرمگیری ماشین ظرفشویی، می‌توانید روش‌های خانگی مانند استفاده از سرکه یا جوش شیرین را به کار بگیرید. جرم‌گیری منظم، علاوه بر اینکه طول عمر ماشین ظرفشویی را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که ظرف‌های شما نیز بهتر شسته شوند.

به جز مواد باقی‌مانده از کثیفی غذاها، برخی از آلودگی‌ها مربوط به رسوبات آب هستند. با توجه به درجۀ سختی آب منطقه شما، میزان رسوباتی مانند کلسیم، می‌تواند متفاوت باشد؛ اما معمولاً در کنار استفاده از سرکه و جوش شیرین، سالی یک یا دوبار می‌توانید از محصولاتی مثل قرص یا پودر جرم‌گیر استفاده کنید.

جرمگیرهای پودری از نظر اقتصادی نسبت به قرص‌ها یا مدل‌های مایع، به‌صرفه‌تر هستند. برای جرمگیری بهتر، توصیه می‌شود که به کاتالوگ ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید. بسیاری از کمپانی‌های سازنده لوازم خانگی، در قسمت مربوط به نحوۀ نگهداری، به مواد و ترکیباتی که با محصول آن‌ها سازگارتر است هم اشاره می‌کنند. حتی بعضی از شرکت‌ها جرم‌گیرهای مخصوص خود را تولید می‌کنند که مطمئناً سازگاری بیشتری با دستگاه شما خواهند داشت.

در نهایت، اینکه چه روشی برای جرمگیری دستگاه ظرفشویی مناسب‌تر است، به شیوه نگهداری شما از آن، میزان تمیزی داخل ماشین ظرفشویی یا رسوبات باقی‌مانده از غذا و آب بر می‌گردد. همچنین باید ببینید که کدام روش نظافت برای شما راحت‌تر است.

جمع‌بندی؛ هر چند وقت یک بار ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

بهتر است که هرماه، با استفاده از یک برس نرم و مواد دردسترسی مثل سرکۀ سفید و جوش شیرین، ماشین ظرفشویی خود را کاملاً تمیز کنید. اگر این کار را زودبه‌زود انجام دهید، آلودگی کمتری در ماشین باقی می‌ماند و دستگاه شما، بیشتر عمر می‌کند. توصیه می‌شود که سالی یک یا دوبار، رسوبات ماشین ظرفشویی را با محصولاتی مثل قرص یا پودر جرم‌گیری، از بین ببرید. همچنین نباید از دستمال‌کشیدن و زدودن گردوغبار روی دستگاه غافل شوید!

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *