ثبت درخواست تعمیر لوازم خانگی >
02177207658 02188475670
تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی تک تعمیر
چرا یخچال آب میدهد؟ علت نشتی آب یخچال چیست؟

چرا یخچال آب میدهد؟ علت نشتی آب یخچال چیست؟

امتیاز دهید.

یخچال، مهم‌ترین و فعال‌ترین عضو آشپزخانه است. هر مشکلی در یخچال فریزر شما پیش بیاید، سیستم خانه به‌هم می‌ریزد. آبریزش یخچال، جمع شدن آب در کف یخچال، زیر یا پشت آن، فضای آشپزخانه را با مشکلاتی مواجه می‌کند. عرق کردن داخل یخچال، بوی نامطبوع یخچال فریزر و سر‌و‌صدای یخچال، اشکالاتی هستند که ممکن است گاهی برای دستگاه پیش بیاید. مشکلات یخچال، نشان‌دهنده اشکال در بخش خاصی از دستگاه است. برخی از مشکلات ساده را می‌توانید خودتان برطرف کنید؛ اما رفع مشکلات پیچیده و تخصصی، نیازمند دانش و مهارت بیشتری هستند. بهتر است با نحوه بررسی دلایل مختلف بروز معایب یخچال و رفع آن‌ها، آشنا باشید.

علت آب دادن یخچال چیست؟

آبریزش یخچال، فضای آشپزخانه را کثیف می‌کند. گاهی نشت آب مربوط به قسمت جلو یا پشت دستگاه است و گاهی در زیر یخچال یا کف داخل دستگاه، آب جمع می‌شود. هر یک از این موارد، خبر از خرابی یک بخش یا ایجاد اشکال در قسمتی از دستگاه یخچال شما می‌دهند. برخی علل آبریزش یخچال را در ادامه بررسی می‌کنیم.

علت آب دادن یخچال چیست؟

گرفتگی سوراخ داخل یخچال

مشکل گرفتگی سوراخ داخل یخچال یا ناودان یخچال، باعث جمع شدن آب در کف یخچال خواهد شد. اگر مشکل گرفتگی سوراخ داخل یخچال برطرف نشود، آب جمع شده در کف یخچال منجمد شده و به دلیل تهویه ناکافی، خنک کنندگی یخچال کاهش پیدا می‌کند . کاهش درجه برودت یخچال به عرق کردن داخل یخچال منجر خواهد شد.

علت گرفتگی سوراخ داخل یخچال

سوراخ تخلیه یا ناودان یخچال، در انتهای دیوار یخچال فریزر قرار دارد. این لوله‌ها در خنک‌سازی دستگاه نقش مهمی دارند. زمانی که ته مانده مواد غذایی در سوراخ داخل یخچال گیر کند، مسیر خروجی آب مسدود می‌شود و برفک‌های آب شده راهی برای خروج ندارد. در این حالت ورودی لوله تخلیه یا لوله فاضلاب دچار یخ زدگی می‌شود. اگر در کف یخچال، در قسمت زیر جامیوه ای متوجه جمع شدن آب شدید یا در قسمت کف فریزر مقدار آب منجمد شده وجود دارد، از نشانه‌های گرفتگی سوراخ داخل یخچال است.

پیشنهاد میکنیم این مقاله هم مشاهده کنید: چرا یخچال صدا میده؟

علت نشت آب از یخچال چیست؟

مشکلاتی که باعث ایجاد رطوبت بیش از حد در درون یخچال بشوند، منجر به کاهش سرمای دستگاه و در نتیجه عرق کردن داخل یخچال و آبریزش یخچال می‌شوند. چیدمان نا‌صحیح مواد غذایی، تراز نبودن یخچال و هر موردی که باعث بسته نشدن کامل درب دستگاه یخچال فریزر شما بشود، گذاشتن غذای گرم درون یخچال، باز‌و‌بسته کردن بیش از حد درب یخچال فریزر، منجر به کاهش برودت هوای داخل یخچال می‌شوند. در نتیجه تجمع آب در قسمتی از داخل یخچال یا نشت آب از زیر یخچال پیش می‌آید.

علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟

کم شدن سرمای داخل یخچال، علت اصلی نشت اب از دستگاه و عرق کردن داخل یخچال است. شبنم زدن یا بخار یا عرق داخل یخچال، باعث آسیب زدن به قطعات یخچال می‌شود. برای رفع علت رطوبت داخل یخچال، توجه به عوامل خارجی و داخلی موثر در بخار یا عرق کردن داخل یخچال، ضروری است. عواملی که در تنظیم دمای یخچال موثر هستند یا قطعاتی که کار تنظیم دما را برعهده دارند، در صورتی که با اشکال مواجه شوند، سرمای داخل یخچال کاهش یافته و باعث عرق کردن داخل یخچال می‌شود. نشتی گاز و خرابی کمپرسور، مسدود شدن سوراخ داخل یخچال یا سوراخ فاضلاب، خراب شدن فن، مشکل در لولای درب یخچال و عبور‌و‌مرور هوا به داخل آن، ایجاد مشکل در ترموستات و برد الکتریکی علت‌هایی هستند که باعث کاهش برودت فضای داخل یخچال می‌شوند. گاهی در اثر مشکل کوچکی مانند خرابی لاستیک دور درب یخچال، سرمای سیستم یخچال شما کاهش می‌یابد و پدیده شبنم‌زدن یا عرق کردن داخل یخچال پیش می‌آید. عرق کردن داخل یخچال و از بین رفتن سرما، خراب شدن مواد غذایی درون یخچال را در پی خواهد داشت.

علت عرق کردن یخچال

بررسی علت های نشت آب از یخچال

دلیل اصلی مشکل آبریزش یخچال، از بین رفتن یا کم شدن سرمای داخل یخچال است. هنگامی که دمای یخچال بالا می‌رود و سرما از بین می‌رود، رطوبتی در داخل یخچال ایجاد می‌شود. این رطوبت به آب تبدیل شده و در کل کابین جاری می‌شود. نشت آب از یخچال و عرق کردن داخل یخچال منجر به پوسیدگی بدنه یخچال خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله هم مشاهده کنید: علت بوی بد یخچال

چگونه از آبریزش یخچال جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از آبریزش یخچال و نشت آب از زیر دستگاه، بایستی علت ایجاد رطوبت در داخل فضای یخچال و ورود گرما به آن که باعث کم شدن سردی دمای یخچال می‌شود، توجه کنید. در تمام یخچال ها و ساید بای ساید‌ها، لوله‌‌ای به نام فاضلاب یا درین تعبیه شده است که باعث جذب رطوبت و عرق داخل یخچال می‌شوند. این لوله‌ها رطوبت را به درون سینی یخچال که روی کمپرسور قرار گرفته است، منتقل می‌کنند. آب جمع شده در درون این کاسه، به واسطه گرمای حاصل از موتور تبخیر می‌شود و از بین می‌رود. در بیشتر مواقع به علت چیدمان نادرست مواد غذایی یا تمیز نکردن یخچال لوله تخلیه قادر به خارج کردن آب از یخچال نیست. در این حالت بدنه یخچال برفک می‌زند.

چگونه از کاهش سرمای یخچال جلوگیری کنیم؟

موقعیت مکانی یخچال شما در آشپزخانه، بسیار مهم است. رطوبت بالای محیط و مجاورت یخچال با سینک ظرفشویی می‌توانند از علل بالا رفتن رطوبت داخلی یخچال و کاهش سردی لازمه برای سیستم باشند. ایرادات مربوط به نصب و راه اندازی یخچال فریزر از جمله نصب نادرست شیلنگ تصفیه آب یا خرابی قطعاتی مانند فیلتر آب و فیلتر‌های ورود و خروج، از علل و عوامل آبریزش یخچال و نشت آب از زیر یخچال، جلو یا قسمت پشت آن است. گاهی فرسود شدن برخی اتصالات و قطعات، منجر به آبریزش یخچال خواهند شد. نشتی لوله‌های خروجی از شیر برقی که در مجاورت کندانسور قرار دارند و مشکلات فنی در سیستم یخچال فریزر، مانند خرابی هیتر یا المنت، در بالا رفتن رطوبت داخلی یخچال اثر‌گذار هستند.

نشت آب یخچال را جدی بگیرید

بروز نشتی آب، در قسمت‌های جلو، زیر و پشت یخچال و تجمع آب در داخل دستگاه، از جمله مسائلی هستند که گاهی اتفاق می‌افتند. دلایل مشکل آبریزش یخچال و عرق کردن داخل یخچال، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با توجه به حساسیت بالای یخچال فریزر، لازم است نشت آب یخچال به سرعت رفع گردد. اهمال در تعمیر یخچال و عرق کردن داخل یخچال، آسیب‌های جدی‌تری را به دستگاه وارد خواهد کرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *